בשנה"ל תשפ"א ישנם 1934 ילדים בגילאי 3-6 שנים המתחנכים ב- 76 גנים (ממלכתי, ממלכתי-דתי וחינוך מיוחד).

מדור גני ילדים חולש על תחומים רבים לרבות ניהול כוח אדם, רישום ושיבוץ לגנים, עבודה עם משרדים שונים (שפ"ח, מתי"א, משרד החינוך, משרד הבריאות ועוד), הפעלת תכניות ייחודיות ועוד.

על מנת ליצור סביבה שתאפשר לכל ילד וילדה לנסות ולהתנסות, לחוות וללמוד ולרכוש כלים להתפתחות מיטבית,  מדור גני ילדים ימשיך לפעול בחיזוק ההון האנושי הכולל את צוותי החינוך וגורמי הייעוץ וההדרכה במקביל להשקעה במשאבים פיזיים הכוללים שיפור תשתיות מוסדות החינוך והצטיידות.

מידע כללי:

  • שעות פעילות - ימים א'-ה' בין השעות 7:30-14:00 ובימי ו' 7:30-12:45.
  • החופשות בגנים הם על פי לוח חופשות משרד החינוך.
  • תקן מספר ילדים וכוח אדם –
    • מספר ילדים בגן עומד על 35 ילדים ו-2 נשות צוות: גננת וסייעת.
    • בגנים אשר מתחנכים בהם יותר מ- 30 ילדים בגילאי 3-4 שנים תשובץ סייעת נוספת ל- 5 ימים בשבוע (רפורמת הסייעת השנייה).
    • גנים רב גילאים (גילאי 3-6) – גנים אשר מתחנכים בהם יותר מ- 30 ילדים תשובץ גננת נוספת של משרד החינוך בחלקיות משרה.
  • תשלומי הורים – גובה תשלומי הורים נקבע על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ומתעדכן בסמוך לפתיחת שנת הלימודים. התשלומים כוללים: ביטוח, סל תרבות ושיעורי העשרה. התשלום מתבצע ב- 3 תשלומים החל מאוקטובר של אותה שנה.  בשנה"ל הנוכחית נגבה רק תשלום עבור ביטוח תלמידים.

כוח אדם

צוות הגנים כולל גננת (באחריות משרד החינוך) וסייעת (עובדת מועצה).

בשנה"ל תשפ"א עובדות 115 סייעות קבועות, 30 סייעות מחליפות, 11 תומכות למידה (סייעות משלבות) ו-8 סייעות רפואיות.

ניהול כוח האדם הינו תחום רחב אשר כולל בחובו אלמנטים של גיוס ושיבוץ, ליווי והדרכה, הכשרה והעצמה ותפעול מערך ההחלפות לאורך שנת הלימודים.

רישום ושיבוץ

ניתן לקרוא על תהליך הרישום והשיבוץ בחוברת רישום הכוללת מידע על תהליך הרישום, מערך השיבוצים, ערעורים, ועדות שונות, מידע כללי על הגנים ועוד.

למידע על רישום לגני ילדים לשנת הלימודים תשפ"ב

פעילויות העשרה

בשנה"ל תשפ"א לא התקיימו פעילויות העשרה של סל תרבות, שיעורי ספורט ומוסיקה בעקבות משבר הקורונה.

  • שיעורי ספורט – בניהול רשות הספורט במועצה. המטרה המרכזית של הפעילות הגופנית בגיל הרך היא לאפשר לילדים להגיע לשכלול יכולתם ולניצול מרבי של הפוטנציאל שלהם מתוך התנסות המדגישה את הייחודיות של כל אחד ואחת בהתאם לשלב ההתפתחות שבו הם נמצאים. הטמעת הפעילות הגופנית בשגרת חייו של הילד היא אחת ממטרות התכנית, יחד עם הבאת ערך מוסף לו ולמשפחתו.
    רשות הספורט ממשיכה להפעיל את ילדי הגיל הרך גם בתקופות הסגר השונות באמצעות שיעורים בזום.
     
  • סל תרבות – בגנים רואים את החשיבות בחשיפת הילדים לעולם הקסום של חוויית הצפייה בהדרכה, מפגש עם השחקנים, הנגנים והרקדנים בתוך הגן באינטימיות המתאימה לגילם. הילדים נחשפים למגוון תחומי האומנות כמו מחול, מוזיקה, ספרות ואומנות פלסטית.
     
  • שיעורי מוסיקה – מטרות שיעורי המוסיקה הינם האזנה מודרכת למוסיקה קלאסית, מוסיקת עולם ומוסיקה ישראלית. זיהוי כלי התזמורת, הכרת מושגים מוסיקליים, הכרת סולם הצלילים. נגינה בכלי הקשה, מטלופון, מגוון כלים מחומרים מהטבע וממוחזרים. ריקודים ותנועה במרחב בהתאם ליכולת הילדים, החל מתנועה לצלילי שירי משחק וכן שימוש בכוריאוגרפיה  מורכבת בהתאם ליכולת הילדים. פיתוח שפה ושירה דרך שירי משחק ושירים מנכסי התרבות הישראלית.

גנים מומחי תחום

גנים אלה מתמקדים בתחום ייחודי אשר נבחר ע"י הצוות החינוכי. הצוות מתחייב לפעול על פי תכנית לימודים ייחודית, להעמיק את הלמידה והחוויה, לאפשר מגוון התנסויות ופעילויות המתמקדות באותו תחום ועוד. בשנת הקורונה אנו מקיימים באופן חלקי את התכניות בהתאם להנחיות המתקבלות לאורך שנת הלימודים.

ישנם 3 תחומי מומחיות עיקריים:

  1. קיימות בגני הילדים (גני יער) – גני הילדים בדרום השרון מובילים דרך למידה ייחודית המשלבת למידה ופעילות חוץ גנית חווייתית ומשמעותית, במרחבים הטבעיים הסמוכים לגני הילדים. למידת עקרונות לניהול מקיים של גני הילדים וחסכון במשאבים, ובדגש על טבע, פליאה, פיתוח חצר הגן ועידוד השהות בחוץ.
     
  2. חווה חקלאית – בשנת הלימודים תשפ"א הוקמה החווה החקלאית – מרכז אדם ואדמה. המטרה העיקרית בשלב הראשוני הינו להביא את החווה לחלק מהגנים לפעילות הקמת גינה לימודית, חשיפה והתנסות בעבודת האדמה, זריעה/שתילה, הכרת כלי הגינה ועוד.
     
  3. גנים מקדמי חשיבה מדעית וטכנולוגית – תהליך ייחודי בגני דרום השרון של הכשרת והקניית ידע של הצוות החינוכי יחד עם הילדים בפעילות השוטפת של חקר ועשייה בתחום המדע והטכנולוגיה. בניית מרכזים פעלים המקדמים את פעילות הילדים בלמידה ועשייה מגוונת כמו הקמת נגריה, הקמת מעבדה לפירוק והרכבה של מוצרי חשמל ועץ, מעקב שנתי על ציפורים ותופעות טבע וגנים המשלבים את המדיה בתהליכי ההוראה והלמידה.

תוכניות נוספות שמתקיימות באופן שוטף בגני הילדים (לא בשנה זו עקב הקורונה):

  1. שוטר בא לגן – תוכנית של משרד החינוך בשיתוף משטרת ישראל. בתוכנית הילדים יחשפו לתוכנית ייחודית בה הילדים יכירו  את תפקיד השוטר, את המדים, הסמלים והעזרים המשמשים אותו כגון: מכשיר קשר ניידת ועוד. בנוסף, ילמדו על הדרך הבטוחה מהבית לגן ובחזרה , זהירות מחפצים חשודים ועוד. לקראת סוף השנה יערך אירוע שיא המסכם את תהליך הלמידה.
     
  2. תוכנית עין טובה -  פרוייקט בשיתוף מועדון "ליונס" עולמי. איתור מוקדם הינו חשוב וקריטי בגיל הצעיר שכן ראייה לקויה עשויה לעכב את התפתחותו של הילד ומקשה על תהליכי למידה.

מערך תמיכה רב מקצועי בגנים

על מנת לתת ליווי, תמיכה, ייעוץ, הכוונה והדרכה לכל גן וגן מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין מספר גורמים וביניהם פיקוח משרד החינוך וצוות יועציו, השירות הפסיכולוגי, מתי"א, מחלקות ואגפים נוספים במועצה ועוד. המטרה הינה משותפת – קידום גני הילדים בתחומים השונים כולל אקלים חינוכי, למידה, שינוי פני הגן, קהילתיות ועוד.

מערך התמיכה הרב מקצועי נפגש בפורומים שונים כמו בוועדות היגוי גני ילדים/קדם יסודי, במצבים בהם יש עלה הצורך בהתערבות נקודתית של אנשי מקצוע בגן מסויים, בוועדות שונות אשר דנות בזכאות לסל תמיכות ועוד.

בשנת הלימודים הנוכחית עקב שנת הקורונה המזמנת לנו אתגרים אנו מקיימים היוועצויות בפורומים שונים על מנת לזהות צרכים העולים מהשטח ומתן מענים בהתאם.

דוגמה לתכנית מובילה בגני הילדים בגילאי טרום חובה הינה תכנית א.י.ל :
תכנית מניעה והתערבות שפותחה במסגרת אופק מדעי בשיתוף פעולה של אגף פסיכולוגיה בשפ"י והיחידה ללקויות למידה במרכז הבינתחומי הרצליה. התכנית מתקיימת בגני טרום חובה ומיושמת ע"י השירות הפסיכולוגי החינוכי של דרום השרון בשיתוף מחלקת חינוך קדם יסודי. המטרות העיקריות הינן טיפוח אקלים מיטבי בגן הילדים כדי לאפשר צמיחה אישית ורווחה נפשית לכל ילד ; קידום תפקודי הלמידה של הילדים בגן כמו ניהול עצמי, התארגנות ללמידה ועוד ; העלאת המסוגלות של הגננות ושל צוות הגן בהתמודדות עם קשיים התנהגותיים-רגשיים ולימודיים בקרב הילדים ; ניהול תקשורת ושותפות עם הורי הילדים בגן.

תשתיות, הצטיידות, פני הגן והמרחב שסביבו  

אנו נמצאים בעיצומה של בניית תכנית רב שנתית לשיפור פני הגנים והחצרות.

  • טיפול בתשתיות באופן שוטף.
  • השקעה בתחום הקיימות.
  • הצטיידות בהתאם לצרכי הגנים תוך התייחסות לתכנים חינוכיים.