הכנה לשנת הלימודים 2021

הכותבות: אילת בן זיו, תמר סרנת - פסיכולוגיות חינוכיות בצוות שפ"ח דרום השרון.

חזרה ללימודים או כניסה לבית הספר כוללת תמיד התמודדות עם מעברים, אך השנה הקרובה צופנת מעברים רבים מהרגיל.
יש לצפות לשינויים במדיניות הבריאות ובמסגרות החינוך, ותיתכן למידה של חמישה ימים בבית הספר, למידה היברדית ו/או למידה מרחוק. לכן כהורים כדאי לחשוב על איך להתכונן מראש וכן איך לסייע לילדים להסתגל בקלות רבה יותר לבית הספר.

להלן כמה נקודות למחשבה וטיפים בנושא:

enlightenedחזרה הדרגתית ותכנון מוקדם

עודדו כבר מעכשיו את הילדים להתכונן ללימודים: ליצור קשר ולהיפגש שוב עם חברים, לחזור לחומרי לימוד ישנים ולקרוא ספרים יחד אתכם, לתרגל את שגרת הבריאות כמו לבישת מסיכות למספר שעות והחלפתן. כמו כן קנו ביחד ציוד בית הספר והכינו את חדרי הילדים לשגרת הלימודים. בנוסף, כהורים הכינו כבר עכשיו תוכניות אלטרנטיביות העונות לאפשרות בה תצטרכו להיערך לבידודים או ללמידה מהבית. חלק מההכנה היא מנטלית וכוללת את ההבנה שכולנו נדרש גם השנה לגמישות מרבית. חלק נוסף מההכנה הוא מעשי, כגון בקשה מראש לסיוע מקרובים, או הכנת מלאי שמרטפים, פעילויות, משחקים וחומרי יצירה זמינים ועוד.

enlightenedהחלו מחדש שגרת בריאות נפשית ופיזית בבית

בזמנים של חוסר וודאות מאוד הגיוני שגם ההורים וגם הילדים יחושו רגשות שליליים כמו חרדה, חוסר מנוחה ואפילו ייאוש. שמירת שיגרה בריאה יכולה לשפר מאוד את מצב הרוח וגם להכין את הילדים ללימודים. דאגו כבר מעכשיו למסגרת משפחתית בריאה כגון שעות שינה מסודרות ומספקות, אוכל בריא, פעילות משפחתית משותפת, תרגול פיזי, ואם אתם מכירים – גם תרגילי הרפיה.

enlightenedהקנו לילדים ביטחון בנושא מחלת הקורונה

 נסו להבין מה ילדכם שמע על תחילת הלימודים בהקשר למגיפה. גם ילדים צעירים קולטים שמועות שבחלקן אינן נכונות. הילדים עלולים להיות מודאגים לגבי הידבקות בקורונה, או הדבקת הוריהם. הבטיחו לילדים שיש דרכים להתגונן מהמחלה, כגון מסיכות ובדיקות (לדוגמא הבדיקה הסירולוגית). מטרת השיחה היא להקנות להם ביטחון בהקשר למדיניות הבריאותית, גם אם אתם חשים אי אמון או חלוקים בדעתכם לגבי דרך הטיפול בנושא. כמו כן, נסו להקנות לילדים ביטחון ולהישאר רגועים בעצמכם בכל הנוגע לפרוצדורות הבדיקות (בדיקת דם, בדיקת קורונה). מומלץ להגיד לילדים "אנחנו, כמו גם מקצוענים במקצועות הבריאות, נעשה תמיד את מיטבנו כדי לסייע ולשמור על בריאותיכם ועל בריאות המשפחה".

enlightenedשוחחו בפתיחות עם ילדכם

 נסו לשוחח כבר עכשיו על החזרה ללימודים. עודדו את ילדכם לחלוק את רגשותיו החיוביים והשליליים. נסו להבין האם הם מתרגשים? מודאגים? ומה הנושאים המטרידים אותם מבחינה חברתית, לימודית, בריאותית וכו'. לאחר שהקשבתם להם, שוחחו עם הילדים בהתאם לרמת הבגרות שלהם והנושאים שהעלו. הציעו שתמשיכו לחשוב על כך והתרכזו בהקשבה תחילה (כנגד הצעת פתרונות מידיים). מטרת ההשהיה היא לתת לילדים ולעצמכם זמן "לעכל" את הנושאים שעלו ולעודד אותם להעלות בעצמם את הפתרונות. רק לאחר שהילדים מציעים / או מנסים להציע בעצמם, העלו פתרונות נוספים.

enlightenedמפו את קשיי הילדים וצרו במידת הצורך קשר מוקדם עם בית הספר:

  1. פתרונות אפשריים לקשיים חברתיים הם שיחה עם היועצת והמורה, שיחה עם הורים אחרים ועידוד מפגשים חברתיים.
  2. אם הקשיים הם לימודיים נסו להיפגש מראש עם המורה, לבקש ולהציע שיעורי עזר ולהגיע להסכמים בדבר כמות שיעורי הבית ורמת התקדמות.
  3. כאשר הקשיים הם רגשיים שימו לב לאיתותי חרדה, הביעו אמפטיה, כגון "אני יכול להבין ש...", חפשו פתרונות ובמקרה הצורך פנו לטיפול ו/או להדרכת הורים.
  4. לקשיים התנהגותיים הגדירו מול הילדים הסכם (חוזה התנהגותי). שאלו את הילדים מה הם מצפים / רוצים / צריכים בכדי שהשנה תעבור טוב. הגדירו את הציפיות שלכם, אמרו "אנו מצפים ש..." עודדו, "אנחנו יודעים שאתה יכול..." במקרה הצורך פנו לטיפול ו/או להדרכת הורים.

לבסוף, זכרו שילדים הם סתגלניים וחזרה ללימודים יכולה לגלם בתוכה גם הרבה מאוד הנאה. מגיפת הקורונה גרמה לילדים רבים להשתוקק ולהעריך יותר את מסגרת בית הספר. גלו סבלנות לאופן ההסתגלות ולקשיים שעולים בשל אי הרציפות, או בשל חוסרים חברתיים ולימודיים משנה שעברה. אין נכון ולא נכון בזמנים אלו. בטחו בעצמכם ובילדכם שתפיקו את המיטב מהסיטואציה הבלתי אפשרית בה אנו נמצאים.

צוות הפסיכולוגים של השרות הפסיכולוגי עומד לרשותכם לכל התייעצות או התלבטות.

בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות לפסיכולוג המוסד החינוכי או להתקשר לשרות הפסיכולוגי בטלפון 09-7409075